Wielen

De ontwikkeling van carbon wielen.

In begin van 1970, maakte Michelin een serie composiet glasvezel- en hars wielen voor op de SM gebaseerde rallyauto van Citroën(afkorting SM staat voor project S of sport en de M voor Maserati). De eerste auto die met deze wielen was uitgerust, won als eerste de Marokko Rally ‘71. Daarna werden ze in rap tempo aangeboden als fabrieksoptie voor de weggerichtte uitvoeringen.

In de jaren 80 die daarna volgden zijn de wielen verder ontwikkeld tot een definitieve versie voor de Shelby CSX-VNT, onder samenwerking van Dodge en Carroll Shelby. Sinds 2013 is de auto-boutique Koenigsegg carbon wielen gaan aanbieden die uit een stuk bestonden. De prijzen toen logen er ook niet om, $ 40.000,- voor een setje van vier, daar koop je zelfs tegenwoordig nog een mooie luxe auto voor.

Tegenwoordig is Carbon Revolution ‒ een dochteronderneming van Porsche ‒ de enige leverancier die de velgen uit een stuk produceert voor productie auto’s, waaronder de Ford GT, Mustang GT350R, Ferrari en diverse andere opkomende merken.

Carbon wielen geven de bestuurder een andere rijervaring.

Hoewel het primaire voordeel het lichtere gewicht is van carbon wielen, zijn er ook voordelen te behalen wat betreft trillingen, lawaai en hardheid. Lichtmetalen velgen van aluminium of staal, brengen veel hoogfrequente NVH(Noise-Vibration-Harshness) over van de weg via de ophanging naar het chassis van de auto. Carbon wielen dempen deze ongewenste energie beter, waardoor ze zich doen onderscheiden van de standaard fabrieksvelgen.

Bijkomend voordeel van deze wielen is, dat de autofabrikanten stillere auto’s kunnen bouwen, zonder het te hoeven toevoegen van kilo’s geluidsisolatie. De winst van carbon velgen zijn ruimschoots terug te vinden in het gewicht van elke auto. Wat neerkomt op een voordeel van twee pond per wiel. De gewichtsreductie als gevolg van het gebruik van carbon wielen helpt de rotatietraagheid te verminderen, waardoor de rijkwaliteit wordt verbeterd. Wat zich uit in minder veerbelasting, waardoor het contact met de weg consistent wordt en zorgt voor beter stuur- en tractiecontrole.

Feiten en Fabels

Carbon wielen maken een groter prestatiepotentieel los, zijn efficiënter, brengen een duidelijke verbetering in geluidreductie en rijcomfort. Zie het als een natuurkundig proces waarin je meer doet met minder energie. Helaas zijn er nog twee redenen die zorgen voor enige aarzeling: het prijskaartje en de fabeltjes die rondgaan.
Hier enkele dingen die direct naar het land der fabelen verwezen kunnen worden: Carbon wielen zijn kwetsbaar, ze kunnen breken, zijn niet te repareren, smelten wanneer ze heet worden, lekken lucht en kraken wanneer ze afkoelen. Helaas is dit weer is een voorbeeld van nepnieuws, waar niets van waar is, mits het wiel niet correct is gemaakt en uit inferieure kwaliteit bestaat.
Kortom: Is carbon een goed materiaal om wielen van te maken? Het antwoordt hierop is kortstondig ja, omdat wielproducenten een veel betere controle hebben hoe het eindproduct zich zal gedragen.